3 tips om je innerlijke criticus het zwijgen op te leggen

3 tips om je innerlijke criticus het zwijgen op te leggen

Je innerlijke criticus … ken je die? Dat is dat kritisch stemmetje in je hoofd dat je steeds vertelt dat je de dingen niet goed doet. Als je bijvoorbeeld iets uitgelegd hebt en die andere heeft het niet meteen begrepen of stelt een vraag dan is je innerlijke criticus er als de kippen bij om je te zeggen dat je er niets van bakt, dat je het niet goed kan.

Hierdoor kan de spanning bij jou soms zo hoog oplopen dat je ervan blokkeert. Neem bijvoorbeeld de volgende situatie: je geeft een presentatie waarin je een nieuw concept toelicht aan een aantal collega’s. Tijdens de presentatie zie je al een aantal fronsende wenkbrauwen en aan het einde krijg je ook een vraag waar je niet meteen het antwoord op weet.

Gevolg: je innerlijke criticus verschijnt op het toneel en sabelt je hele presentatie neer. Hij vertelt je dat ze er niets van begrepen hebben en dat je zo kan zien dat ze het slecht vonden.

Resultaat: jij blokkeert, hebt het gevoel dat je er niets van kent en dat dat wel nooit zal gebeuren. Niet echt een opsteker voor je zelfvertrouwen.

Nochtans is die innerlijke criticus eigenlijk in je leven gekomen om je te beschermen. Als kind zorgde die er voor dat je minder onder je voeten zou krijgen van je ouders en leerkrachten. Deze stem is helemaal opgebouwd op basis van de normen en waarden van je ouders, je leerkrachten en je omgeving.

We weten nu waar die vandaan komt maar hoe krijg je die nu terug in zijn kot?

Tip 1: Maak eens een lijstje van de dingen die je innerlijke criticus regelmatig tegen je zegt. Neem er de tijd voor: telkens er eentje opduikt, voeg je de zin toe aan je lijstje. En kijk dan eens, van op een afstand, naar deze zinnen. Zijn ze echt waar? Wat zou je tegen een vriend of vriendin zeggen wiens innerlijke stem dit zegt? Zou je hen dan ook niet helpen om dit te relativeren?

Tip 2: Deze sluit nauw aan bij de voorgaande. Doordat je de uitspraken op papier hebt gezet, zal je deze ook sneller herkennen wanneer ze opduiken in je hoofd. Zo zal je dus weten dat je innerlijke criticus weer aan het werk is en kan je tegen jezelf zeggen: ‘Ah, ben je daar weer. Fijn dat je me wilt beschermen maar ik kan het wel alleen aan. Hup, naar je kot.’

Tip 3: Kijk nog eens naar je lijstje uit tip 1. En denk dan eens aan concrete situaties waar het goed ging en die dus aantonen dat je innerlijke criticus ongelijk had. Ging het toch niet helemaal goed, is het dan zo zwart-wit als die innerlijke stem je wou laten geloven?

Leer dus je innerlijke criticus beter kennen en zet hem op tijd terug op zijn plaats. 😊

Tags: #innerlijkecriticus, #introvertisok, #sterkinjeschoenen, #strongpeople, #zelfvertrouwen

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *