Met deze 5 tips geef je burn-out geen kans

Steeds meer mensen worden geconfronteerd met burn-out, bij zichzelf of bij iemand in hun omgeving. De wereld waarin we leven gaat zo snel en de lat wordt steeds hoger gelegd. Toch hoef je dit niet te blijven ondergaan maar je kan jezelf beschermen. Hieronder geef ik je alvast 5 tips waarmee je jezelf of je medewerkers kan helpen bij het voorkomen van burn-out.

 

Burn-out preventie

  1. Zorg na een fase van stress steeds voor een fase van ontspanning en rust

Burn-out ontstaat niet zo maar van de ene dag op de andere, al lijkt het soms wel zo. Het is ook niet omdat we eens te hard werken dat we in een burn-out terecht gaan komen. Als mens beschikken we immers over een zekere energiereserve. Wat wel belangrijk is, is dat je na een fase van hard werken en stress een fase van ontspanning en rust inbouwt zodat je lichaam de kans krijgt om te herstellen en de energiereserve opnieuw aan te vullen.
Voldoende ontspannen en af en toe eens niksen zijn hierbij cruciaal. Bovendien zorgt regelmatig bewegen er voor dat je je afvalstoffen afvoert.

 

  1. Draag zorg voor je sociaal netwerk

Als we het druk hebben en onszelf voorbij lopen, zijn het vaak de mensen uit ons sociaal netwerk die hier het slachtoffer van worden. Een goed sociaal netwerk is echter heel belangrijk. Regelmatig afspreken met vrienden, zorgt voor ontspanning maar je krijgt ook het fenomeen ‘gedeelde smart is halve smart’. Praten met vrienden, collega’s of je partner is vaak al voldoende om alles beter in perspectief te kunnen plaatsen.
Dit betekent echter niet dat je heel veel vrienden moet hebben maar wel dat je beter tijd investeert in een of enkele goede vrienden. Het zijn zij die je zullen opvangen als je het eens moeilijk hebt.

 

  1. Luister naar je lichaam

Onder tip 1 vertelde ik al dat een burn-out niet zo maar van de ene op de andere dag ontstaat. Ons lichaam geeft ons op voorhand al heel wat signalen. Helaas luisteren we hier niet altijd naar. We hebben geleerd om sterk te zijn en desnoods ziek te gaan werken. Luisteren naar je lichaam zodat je het kan geven wat het nodig heeft, zal voorkomen dat je in een burn-out terecht komt.
Draag zorg voor je lichaam door er voor te zorgen dat je rustig en gezond eet en genoeg slaapt want zowel lichaam als geest hebben dit nodig.

 

  1. Zeg stop tegen piekeren

Stop met piekerenHelaas zijn er heel veel mensen die een innerlijk stemmetje hebben dat veel piekert en dit is niet bevorderlijk om te ontspannen. Dat innerlijke stemmetje maakt ons niet alleen angstig en zenuwachtig maar put ons ook uit. Je kan dit innerlijk stemmetje een halt toeroepen door letterlijk “STOP” te zeggen. Zeg tegen je stemmetje “STOP, nu niet. Straks heb ik een kwartier gereserveerd om te piekeren.”. Reserveer ook effectief een kwartier per dag om al je problemen op te lijsten en te bepalen wat je daar gaat mee doen. Hierdoor zal je je de rest van de dag rustiger voelen omdat je weet dat je er ook effectief iets zal mee doen op een later moment.

 

  1. Hou je bezig met zaken die je kan veranderen en niet met zaken die je niet kan beïnvloeden

Als je je druk maakt over zaken die je niet kan beïnvloeden (bijvoorbeeld of het goed weer zal zijn of niet) dan gaat hier veel energie verloren. Je kan die energie beter gebruiken om je bezig te houden met dingen waar je wel iets kan aan doen. Zo kan je er voor zorgen dat je je werkplaats aangenamer maakt door er bijvoorbeeld een leuke foto of een mooie plant te zetten. Dit is iets wat je zelf kan veranderen en waar je een goed gevoel van krijgt. Je kan je grenzen duidelijk afbakenen door af en toe eens nee te zeggen tegen een ander zodat je ja kan zeggen tegen jezelf.

 

Door deze tips toe te passen draag je zorg voor je zelf en maak je je weerbaarder tegen burn-out en bore-out. Want preventie tegen burn-out is niet alleen een taak van de werkgever maar je kan er zeker ook zelf iets aan doen.

 

Wil je nog meer tips of wil je eens een aantal tips overbrengen aan de medewerkers van je bedrijf? Contacteer me dan zeker vrijblijvend voor meer info of voor het vastleggen van een lezing. Strong People biedt aparte lezingen aan voor medewerkers en leidinggevenden. De medewerkers leren hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen burn-out. De leidinggevenden komen er achter hoe ze zichzelf kunnen beschermen en wat ze kunnen doen om hun medewerkers te beschermen tegen burn-out.

 

 

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *