Hoe burn-out/bore-out voorkomen binnen je bedrijf?

Burn-out: beter voorkomen dan genezen

Als bedrijf, bedrijfsleider of leidinggevende kan je er niet meer rond. Iedereen kent wel iemand of heeft iemand in zijn team (gehad), die geveld is door burn-out. Of misschien ben je er zelf wel het slachtoffer van geweest. Steeds meer wordt ook in de richting van de leidinggevende gewezen als het over ‘schuld’ gaat. Ook de wetgever legt een grote verantwoordelijkheid bij de bedrijven zelf. Als leidinggevende wil je hier zeker wel  iets aan doen maar wie staat jou bij in de moeilijke taak om burn-out te voorkomen binnen je bedrijf?

 

Hier alvast 5 tips om je hierin te helpen:
 

1. Zorg voor een open bedrijfscultuur waarin fouten toegelaten zijn

Ga voor een cultuur waarin open kan gesproken worden over behoeftes en gevoelens. Zorg dat stress, work-life balance of klachten kunnen besproken worden zonder dat dit nadien als een boomerang terug komt (bijvoorbeeld tijdens een evaluatie).

Luister hiervoor actief naar je medewerker, tracht te achterhalen welke behoefte achter de woorden zit en geef een antwoord op deze behoefte. Een reactie die niet beantwoord aan de behoefte zal je alleen een ontevreden werknemer opleveren.

Als je jezelf excuseert als je een fout gemaakt hebt, laat je bovendien zien dat fouten binnen de bedrijfscultuur toegelaten zijn. We zijn tenslotte mensen en geen robots en uit onze fouten leren we.
 

2. Draag zorg voor je medewerkers

Focus niet enkel op resultaten maar laat je medewerkers voelen dat zij ook als persoon tellen. Het is uiteraard het gemakkelijkst om aan je goede werkkrachten extra werk te geven. Dan ben je zeker dat het goed gedaan is. Soms moet je mensen echter tegen zichzelf beschermen en hen al eens op tijd naar huis sturen zodat ze ook kunnen investeren in hun sociaal netwerk en in ontspanning.

Sinterklaasfeestjes voor het gezin, een koffiecorner, de aanwezigheid van planten op de werkvloer of andere gelijkaardige initiatieven zorgen er bovendien ook voor dat je die zorg ook uitstraalt naar je medewerkers.
 

3. Aanvaard geen roddelcultuur en geef zelf het goede voorbeeld

Onder roddelen verstaan we opzettelijk slechte dingen over iemand zeggen. Dit kan echter grote gevolgen hebben. Collega’s worden gekwetst, het bederft de onderlinge sfeer en het kan zelfs zo ver gaan dat collega’s er ziek van worden. Bovendien wordt het vertrouwen hierdoor aangetast. Want … als die collega achter de rug van die andere collega praat, is de kans groot dat hij ook achter jouw rug zal praten.

Als leidinggevende is het belangrijk om hier zelf het goede voorbeeld in te geven want als de top van het bedrijf het doet, zal de rest van de organisatie hen na-apen. Bovendien is het ook belangrijk dat wanneer je vaststelt dat er binnen je team geroddeld wordt, dat je hier dan ook onmiddellijk ingrijpt.

 

4. Geef medewerkers voldoende autonomie

Wanneer je medewerkers voldoende autonomie geeft, zal hen dit het gevoel geven dat ze er zelf iets kunnen aan veranderen, het geeft hen bewegingsvrijheid. Ze voelen zich niet langer marionetten die gewoon moeten uitvoeren wat hen opgedragen wordt. Hierdoor zullen ze bovendien ook meer initiatief en betrokkenheid vertonen.

Autonomie is echter geen absolute vrijheid. Dat zou verkeerd aflopen. Het is belangrijk om grenzen aan te geven zodat je hen op die manier ankerpunten geeft. Medewerkers die weten wat het doel is, wat wel en niet is toegestaan en wat van hen verwacht wordt voelen zich veilig en krijgen meer zelfvertrouwen.

 

5. Investeer in de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers

Dit is natuurlijk een en/en verhaal. Als leidinggevende of bedrijf is het belangrijk dat je de juiste omstandigheden creëert waarin je medewerkers zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Dit zal echter ook een inspanning vragen van de medewerkers zelf. Bij het voorkomen van burn-out is het belangrijk om te investeren in de weerbaarheid van je medewerkers. Wanneer je vertrekt vanuit hun sterktes en hen laat doen waar ze goed in zijn, zal hen dit energie geven. Als je hen dingen laat doen waar ze niet goed in zijn, zal dat de batterijen laten leeg lopen.

Mensen laten evolueren naar authentieke en weerbare medewerkers betekent dat ze zichzelf beter leren kennen. Ze ontdekken wat hun sterktes zijn, hoe ze die kunnen inzetten om authentiek te zijn, werken aan hun zelfbeeld en zelfvertrouwen en leren hoe ze een aantal onproductieve gedachten kunnen aanpakken. Het is niet verkeerd om af en toe eens nee te zeggen!

 

Het zal je nu wel duidelijk zijn dat preventie over meer gaat dan hier of daar een opleiding te volgen of af en toe eens een teambuilding activiteit te organiseren. Preventie van burn-out doe je dagdagelijks en is iets wat verweven zit in je bedrijfscultuur. Focus niet enkel op resultaten maar stel de mens weer centraal. Je zal zien dat de resultaten zullen volgen. Resultaten en doelen zonder menselijke omkadering bezorgen onze medewerkers zo veel stress dat ze er wel moeten onderdoor gaan. Bovendien zijn het vaak nog de beste medewerkers die er het eerst aan bezwijken.

 

Meer tips of hulp nodig? Ik help je bij het vinden van de gepaste oplossing voor jouw bedrijf (jessica@strongpeople.be)

 

Volg Strong People op linkedIn https://www.linkedin.com/company/strong-people-bvba

of ga naar de website www.strongpeople.be voor meer info.

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *